Monsters & Misfits III、ネクロマンサーの起源
Doktor AMonsters & Misfits III展のために創作した9点のワンオフ作品中、全高60センチに達する大作The Necromancer(ネクロマンサー)は19世紀の浮世絵師 歌川国芳の『相馬の古内裏(そうまのふるだいり)』にインスパイアされた作品だった。
国芳の浮世絵は北斎や広重などの情緒的な作品とは一線を画す遊び心に溢れた作風が特徴で、堂々たる武者絵をはじめ、おどろおどろしい妖怪画、小動物を擬人化したユーモラスな戯画・狂画などで江戸時代末期の庶民を大いに沸かせた。
いわばいちばんのエンターテイメント絵師だった。
また三枚続きのワイド画面を生かしたダイナミックな作品を次々に発表したが、その代表作が『相馬の古内裏』で、正確に描かれた骸骨(当時の言葉でガシャドクロ)は西洋の医学書を参考にしたともいわれている。
なんてことをDoktor AのFBで教わった次第。

Doktor Aのオンライン・プレビュー・ページはこちら→ http://www.tomenosuke.com/MandM_III/index6.html
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Monsters & Misfits III展は9月26日まで飛騨高山の日下部民藝館にて開催中。
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Among those nine one-off pieces that Doktor A created for the exhibition, The Necromancer, a masterpiece of its total hight reaches 60cm, was inspired by "Souma no Hurudairi" which was created by a 19-century ukiyoe artist, Utagawa Kuniyoshi. Kuniyoshi's ukiyoe was characterized to be full of playful spirit, different from the sentimental pieces by Hokusai or Hiroshige. He was the number one entertaining artist getting the ordinary people in the late Edo period excited with imposing pictures of warriors, eerie pictures of specters, as well as humorous giga and kyoga (caricatures and cartoons) personifying small animals. Also, he released dynamic pieces utilizing wide triple screens one after another such as the representative work, "Souma no Hurudairi". In this work, the accurately depicted skeletons (they were called "gashadokuro" back then) were said to be referred to western medical books.
I learned the above from Doktor A's FB.

Doktor A's online preview page is here→ http://www.tomenosuke.com/MandM_III/index6.html
by tomenosuke_2006 | 2013-09-23 09:02 | 留之助イベント
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